I Ninas och Gauguins fotspår

Tre saker som sammanfaller, eller kanske fyra, hur man nu räknar:

Läsandet av Thomas Millroths Molards salong, om konstnärslivet i Paris på 1890-talet, sett utifrån paret Ida och William Molards konstnärshem på Rue Vercingétorix. Ämnet i sig är nog för att göra boken inspirerande. Ateljén var ett välkommet tillhåll för en stor samling av tidens mer eller mindre utblottade bohemer. I våningen ovanför bodde Paul Gauguin i flera år.

Att Sehnsommar försvunnit och därmed lämnat rum för tankar. Jag inser att jag, trots att jag ägnade flera månader åt att pilla med den målningen, ännu inte är klar med motivet och att det nu börjat röra sig igen. Samtidigt är där något hos Gauguin som plötsligt pekar ut en ny riktning – en öppning bort från det detaljerat prerafaelitiska (som från början stod för inspirationen), ut till i något betydligt mer spontant och otyglat.

(Som hos Nina i Black Swan – en film jag såg tre gånger under premiärveckan eftersom den kröp mig in i kroppen och jag inte kunde bli klar med den heller: Att uppnå total kontroll och sedan släppa taget. Att förlora sig själv och samtidigt, om så bara för ett ögonblick, vara helt och hållen hel. Att åtminstone få snudda vid det.)

Vidare: att jag på något magiskt vis är ledig flera dagar i rad utan inplanerade måsten och hjärnan därför, per automatik och utan motstånd, börjar koncentrera sig kring det som jag har utsett till mina livsuppgifter (även om ingen annan skulle hålla med mig).

Så köper jag en ny kvadratisk målarduk och bokar en tvådagarsresa till Paris i maj. Det senare för att med större målmedvetenhet än tidigare fota gravar, parker och fasader, och senare förvandla dem till text. Kanske hinner jag också med att se en utställning någonstans, mellan alla billiga fromage-baguetter.

Annonser
Det här inlägget postades i Böckerna, Det otyglade, Filmerna, Konsten, Paris. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s